Takana on hurja viikko, kun samaan kalenterisuoraan osuu
Suomen ruutuhyppy piirun verran oikealle sekä lopullinen siirtyminen länsiliittouma
NATO:n sääsuojan alle. Natosta en edes aloita kirjoittamaan vielä, mutta vaalitulosten jälkeinen laskeuma on hyvä ruotia läpi hieman tarkemmin.
Vaaleissa Suomen demokratiaa kunnioittava kansa halusi
siirtää tähtäintä pari napsua oikealle. Vaikka nyt jo entinen pääministeripuolue
sai voitoksi laskettavan tuloksen, oli se pronssisijallaan selvä vastaantulija.
Legendaarinen kansan karttuinen käsi kuritti Marinin joukkoja ja nosti valtaan
Kokoomuksen johtaman oikeiston.
Demokratia on siitä jännä järjestelmä, että siinä yksi
vaikuttamisen pelimerkki annetaan jokaiselle täysi-ikäiselle kansalaiselle ja
he käyttävät tuota pelimerkkiään vapaasti parhaan ymmärryksensä ja tietonsa mukaan.
Jokainen meistä tekee valintansa omista lähtökohdistaan lähtien, eikä
lopputuloksesta vaalien jälkeen juuri epäselvyyttä jää. Kansa on puhunut, joten
pulinat pois.
Vaalien lopputulos ei koskaan ole kaikille mieleinen, eikä
suomalaisissa vaaleissa oikeasti kukaan voita. On vain osapuolia, jotka häviävät
vähemmän kuin toiset. Monipuoluejärjestelmässä lopputulos on aina tavalla tai
toisella kompromissi – ja meistä kaikki tietävät, että kompromissin määritelmä on
lopputulos, joka sopii yhtä huonosti kaikille.
Pitkää voittokrapulaa ei Kokoomuksessa kannata potea, sillä pääministeriksi nousevalla Orpolla on voitosta huolimatta todella kinkkinen palapeli kasattavana. Kun aiemmin hallitukseen on hinguttu
hinnalla millä hyvänsä, on tällä kertaa puolueesta jos toisestakin tullut ilmoituksia,
että hiekkalaatikolle kyllä mennään, jos leikkikaverit ovat mieleisiä. Suomalaisessa
valjussa ja harmaansävyjä hipovassa päivänpolitiikassa kumppaneiden esivalinta
on suhteellisen harvinaista.
Sinipunaa, syvänsinistä vai jotain muuta?
Riittävän vahvaa hallituskoalitiota voi olla hankalaa
löytää. Demareiden kanssa Kokoomus joutuu paikkailemaan ensin omia jälkiään. Neljän
vuoden äänekäs ja jopa häiriköiväksi koettu oppositiopolitiikka on tulehduttanut välit SDP:hen,
eikä asiaa todennäköisesti auta edes Sanna Marinin lähtö puolueen
johtopaikalta. Ja muutenkin demareilla tuntuu nyt olevan vallassa ”korjatkoon,
kun osasivat valittaakin”-mentaliteetti. Luottamusta ei helpolla synnytetä –
puolin eikä toisin.
Perussuomalaiset taas ponnistivat kakkospaikalle ja heidän
kanssaan ongelmat ovat toisenlaiset. Äänimäärä oikeuttaisi selkeästi pääsemään
hallituspuolueeksi, mutta Kokoomuksen ja Perussuomalaisten syvänsininen
koalitio ei vielä enemmistöön riitä. Sitä loppuosaa onkin sitten haastavaa
löytää. Perussuomalaisten kanssa ei kukaan muu kuin Kokoomus halua leikkiä (ja Kokoomuskin hieman väkinäisesti hymyillen). Vanhasta
natsileimasta pelätään edelleen tarttuvan väriä puhtoisiin käsiin.
Jättämällä Perussuomalaiset oppositioon, Kokoomus takaisi
sille taatusti vaalivoiton seuraavissa vaaleissa. Kun katsotaan
eduskuntavaalien linjaa taaksepäin, ovat persut nousseet takasuoralta kuin Pekka
Vasala Münhenissa
1972. Heiltä puuttuu mestaruusvyöstä enää se kirkkain mitali eli vaalivoitto ja
pääministerin lähtöpaikka hallitusneuvotteluihin. Perussuomalaisten voima kasvaa
oppositiossa räksyttämisestä. Dialogi ei suoranaisesta perustu minkään asian korjaamiseen,
vaan epäkohtien esittämiseen ja äänekkääseen julkituontiin. Parisuhteissa tämä
taktiikka tunnetaan nimellä ”nalkutus”. Tällaista taktiikkaa palvelee parhaiten
vastuuton oppositioasema takavasemmalla - tai tässä tapauksessa takaoikealla. Kansa näistä soraäänistä kuitenkin tuntuu
pitävän – eivät Perussuomalaisten vaalivoitot vahingossa synny. Äänien takana
on yhtä paljon halua muutokseen kuin myös protestia nykyisiä valtapuolueita
kohtaan.
Oppositiossa Perussuomalaiset olisivat nykykannatuksellaan
todella ikävä ankkuri mille tahansa hallituskoalitiolle. Pahimmillaan se voisi vetää koko hallituslaivan mukanaan pohjaan. Ja sitä ei nykyisessä epävarmuuden
maailmassa soisi Suomelle tapahtuvan. Rahamarkkinat haistelevat poliittisia tuulia herkästi
ja poliittinen epävarmuus voi pahimmillaan heijastua valtionlainojen korkoihin
tai rahan saamiseen. No toisaalta oikeistohan on ennen vaaleja luvannut velan
kasvattamisen loppuvan, joten lisälainalle ei pitäisi seuraavaan neljään
vuoteen olla juuri tarvettakaan.
Neljä vuotta oppositiossa kasvattaisi hiljaisen kansan
raivoa ja pahimmillaan myrsky lyö korville jo presidentinvaaleissa 2024. Jos
hallitus vielä jossain vaiheessa saadaan kasaan, niin presidenttipeli alkaa
luultavasti heti sen jälkeen. Tällä hetkellähän ei yhdelläkään puolueella ole vielä
siihen lähtöön uskottavia tarjokkaita.
Aatteellisesti vanhakantaiset keskustalaiset
Keskustalle nämä vaalit olivat eräänlainen vedenjakaja. Kun
tuki jopa vahvimmilla kannatusalueilla pohjoisessa suli, on selvää, että
Keskustan puiset jalat alkavat olla niin hauraat, että kannatus vajoaa muiden
pienpuolueiden tasolle vaali vaalilta. Tätä kehitystä on vaikea pelastaa
millään. Ongelmana on aatemaailman vanhakantaisuus, kannattajajoukon ikääntyminen
ja kannatuspohjan kapeneminen. Kohta ei ole enää, ketä edustaa, eivätkä edustettavatkaan usko enää tupailtojen marinoimaan mantraan. Kannattajapohja
rapautuu muutenkin jo luonnostaan, kun puoluekirjan omistajat alkavat löytyä
enimmäkseen maakuntalehtien sunnuntainumeroista etusivujen sijaan takasivujen kalleimmista ilmoituksista.
Vähän samaa tautia on edessä myös SDP:llä. Kun kurkkaa viime
vaalien menestyksen taakse, huomaa, että Marinin takana on pitkä tyhjä väli
ennen seuraavia kansansuosikkeja. Marinin persoona ja puolueen vahva henkilöityminen
hänen fasadiinsa saivat demarit näyttämään hetken uudistuneelta. Mutta jos
keulakuva väistyy, miten korjataan imagomaailman vanhanaikaisuus? Jos verrataan
Kokoomukseen, ei nuorennusleikkaus ole yhtä laaja ja aatemaailmaan osuva.
Politiikan kauniit ja rohkeat
Kokoomus on onnistunut brändäämään politiikkansa nuoriin
menestyjiin ja he ovat löytäneet riveihin tasaisella tahdilla uusia tähtiä.
Kaakkois-Suomen Antti Häkkänen yhtenä hyvänä esimerkkinä. Kokoomuksen suurin
ongelma ehkä onkin puheenjohtaja Orpo, josta kanta-kokoomuslainen setämäisyys
huokuu. Seuraavina neljänä vuotena ei odotettavissa todellakaan ole tyhjänpäiväisiä bilekohuja,
vaan enemmänkin setämäisiä iskä-vitsejä. Fiksu peliliike olisi tehdä ”Rinteet”
ja vaihtaa vetäjää lennosta vaikka Häkkäseen, jolla vetoa äänestäjien keskuudessa riittää. Jo pelkkä henkilökohtaisten
äänimäärien tarkastelu paljastaa, ettei Orpo tule olemaan koko kansan pääministeri.
Tietyllä tavalla Suomessa olisi tilausta yhdelle
keskiluokkaisten, keski-ikäisten, keskivertokansalaisten puolueelle. Aatemaailmassa
mikään nykypuolueista ei suoraan vastaa sitä lifestyleä, mitä esim. milleniaalit
elävät. Honottamalla eläkeuudistuksista ja hyvinvointivaltiosta kyllä miellytetään
päälle viisikymppisiä, mutta nuorisolle sekä keski-iän alaikäryhmille
retoriikka on kuin puhuisi kirkkolatinaa savolaisille. Mistä löytyy äännenkannattaja nopeasykliselle, vaihtelunhaluiselle ja itsenäisesti pärjäämään tottuneelle sukupolvelle?
Onko oikeistohallitus riski?
Totta kai noin suuri kertasiirtymä suoraan oikealle saa vanhan sosiologin
kulmat hieman kurtistumaan. Se kertoo jotain tyytymättömyydestä sekä siitä,
että oloihin kaivataan nopeaa ja radikaalia muutosta. Näidenkään vaalien
äänestysprosentti ei ollut niin matala, etteikö vaalitulosta voisi pitää
relevanttina. Ja kun ajatellaan vielä Perussuomalaisten voittoa suhteessa
siihen, että vaaleissa ei pelkästään äänestetty persujen puolesta, vaan myös
persujen voittoa vastaan. Tätä ei montaa kertaa ole suomalaisissa vaaleissa
nähty.
Poliittista historiaa katsottaessa on ääriliikkeiden
(vasemmiston tai oikeiston) voitto ollut merkki yhteiskunnan nopeasta
muutoksentarpeesta. Kun olot ovat vakaat ja huolia ei taivaalla näy, kelpaa
valtakunnan johtoon mikä tahansa humppapumppu, mutta kun meno kovenee, alkaa johtajistolle tulla kasvava paine tehdä asioille jotain. Kovat ajat vaativat kovia johtajia.
Hallitus syntyy varmasti – sen koalitiokin selviää varmasti
jossain ajassa. Hallitus tulee olemaan pienoiskuva eduskunnasta, joka taas on
pienoiskuva kansasta, joka taas ei koskaan ymmärrä omaa parastaan. Suomalainen edustusjärjestelmä on onneksi luonteeltaan
hidasta ja pieniliikkeistä. Olipa hallituskoalitio mikä tahansa tai vallassa
mikä puolue hyvänsä, ei neljässä vuodessa saa isoa vahinkoa aikaan – etenkin,
kun nykyisin vaalikauden ensimmäinen vuosi menee opetellessa ja viimeinen vuosi
käytetään valmistautuessa tuleviin vaaleihin.
Meillä jokainen hallituskoalitio perustuu voiman ja
vastavoiman lakiin ja edustuksellisella demokratialla on onneksi taattu se,
ettei yksikään puolue tai puoluejohtaja voi syöstä koko maata perikatoon,
vaikka sitä yrittäisi. Toisin kuin naapurimaassamme, jossa yksi sekopää voi
vetää koko kansan viemäristä alas – enkä tarkoita nyt Ruotsia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Älä arkaile, vaan kommentoi - pysy kuitenkin asialinjalla!