Kehittyvälle ja
onnellisuuteen pyrkivälle elämälle ominaista on liikkua. Kontrasti syntyy siitä, että elämä pyrkii staasiin eli vakiinnuttamaan asiat kulkemaan toistuvasti samaa
rataa. Rutiinit tuovat turvaa ja luovat vakautta, mutta samalla pysäyttävät
liikkeen.
Uuden ajan tunnusmerkkejä on, että elämän suunnan ei edes
tavoitella olevan lineaarinen ja vertikaalinen. Kun aloitin työelämässä 25 vuotta
sitten, ainoat tavoitteeni olivat vakituinen työ ja nousujohteinen ura. Se
elämäntapa uuvutti minut ja teki elämästä epämukavaa. Itselle epärealististen ja sopimattomien tavoitteiden vuoksi jouduin urille, jotka ahdistivat. Oli
hankalaa taistella vastaan, kun kuitenkin toteutin elämäntapaa, jota minulta
odotettiin. Se, mitä minun piti muutoksen eteen tehdä, oli onnellistua ja muuttaa elämäntapaa itselle
sopivaksi, vaikka se sukupolvikokemusta vastaan sotikin.
Tuo vanha elämäntapa on nykysukupolvien myötä romutettu. Työelämän
vakaus on vähentynyt kaikilla aloilla niin paljon, että kukaan ei oikeasti usko
eläkevirkoihin. Ensinnäkään tulevaisuudessa ei tule olemaan eläkkeitä ja
toisaalta, nopeat suhdanteiden tai vaikka maksupohjan muutokset tekevät jopa vakaasta
virkamiestyöstä epävarmaa. Lopulta nekin alat, joilla työllisyys olisi taattu
(vaikkapa hoitotyö), rikkovat pysyvyyden ja staattisuuden sisäisellä
epävarmuudella.
Moderni työelämä koostuu nopeammista sykleistä. Syklien
takana ovat työnantajan puolelta markkinoiden virtaukset ja yksilöiden puolelta
elämäntavan muutokset. Nyt työelämän aloittavat tavoittelevat toisenlaista uraa
– tai uria kuin minä aikoinaan. Sitoutuminen mihinkään työhön, ei ole tarkoituksella
pysyvää. Työelämässä on erilaisia vaiheita ja siirtymiä tehdään eri suuntiin.
Vertikaalisen siirtymän sijaan siirrytään lineaarisesti tehtävästä toiseen oman
mielenkiinnon mukaan. Toisaalta taas välillä voi olla tarve siirtyä
lineaarisesti alaspäin. Otetaan ”happihyppyjä” oravanpyörästä ja tehdään pari
vuotta töitä matalammalla sykkeellä tai ollaan sivussa koko työelämästä. Helposti
vaihdetaan tehtäviä kevyempiin tai sitten muutetaan kokonaan toisella alalle,
jotta oma energiataso saadaan säilytettyä.
Tavoitteina yksilöllisyys, vapaus ja joustavuus
Työelämän päämäärät ovat muuttuneet. Pysyvyyden ja
turvallisuuden sijaan korostetaan tarvetta saada työelämästä taloudellista
tukea muulle elämälle. Työlle ei enää haluta uhrata aikaa ja energiaa, joka olisi pois yksityiselämästä. Ajan ja energian säästön vuoksi ollaan valmiita antamaan
periksi rahallisista tekijöistä. Ajasta on tullut rahaa tärkeämpää.
Toisaalta taas työpäivän sisältöön halutaan jotain lisää. Jos työlle uhraa kolmanneksen elämästään, siitä pitää voida nauttia. Itse työn tulee antaa yksilölle enemmän kuin vain
kylmää käteistä ja lomarahat. Yhä harvempi käy työssä rahan takia. Tai sitten
työpäivän tarkoitus on vain tuottaa rahaa esim. harrastuksille, matkustamiselle
tai muulle itselle merkittävämmälle. Samalla se tarkoittaa, että sitoutuminen työhön on todella ohutta.
Työnantajat ovat monilla aloilla ottaneet hopealusikan
kauniiseen kouraan ja rakentaneet työhön enemmän joustoa. Työn tekeminen ei
välttämättä tapahdu enää työpaikalla – tai edes samassa kaupungissa tai maassa.
Koronasulkujen vuodet opettivat paksukalloisemmankin työnantajan siihen, että työn
tulosten ja fyysisen läsnäolon yhteys on olematon. Ihminen, joka ei halua
sitoutua työhön ja luistelee, tekee sen samalla tavalla toimistossa kuin
kotonaankin.
Myös työn suorittamisen ja ajan välinen yhteys rapautuu. Enää
ei ole tarkkaa työaikaa. Minimissään se tarkoittaa joustavaa työaikaa, jossa
työn aloitus ja lopetus tehdään sovitussa toleranssissa. Tulevaisuudessa työn ja
ajan yhteys katkeaa kokonaan. Työn muuttuessa aika onkin oikeastaan huono mittari
tulosten mittaamiseen. Aikaa olennaisempaa on kytkeä työn mittaaminen tavoitteisiin tai suoritteisiin.
Työnantajilta se vaatii sitä, että työtä pystytään mittaamaan luotettavasti,
aukottomasti ja tasa-arvoisesti eri tekijöiden kesken.
Pulaan joutuvat alat, joilla tuotanto on vakioitua ja pyörii
24/7. Suorittavaa tehdastyötä on hankalaa siirtää kotiin ja tuotannon pyöriessä
koko ajan, ei työaikojen joustoa voida toteuttaa. Nämä alat joutuvat ponnistelemaan
todella lujaa kilpailussa tulevaisuuden tekijöistä. Myös perinteisesti
hyväpalkkaiset alat, ovat vaarassa joutua pulaan, kun taistellaan työvoiman
saatavuudesta. Kun raha ei enää kiinnosta, on haastavaa saada myytyä kolmessa
vuorossa katkeamattomasti tehtävää työtä nuoremmille.
Vielä suuremmassa suossa seisoo hoitoala. Onneton
johtaminen, heikentynyt rahoituspohja ja suoranainen työntekijäpula syövät koko
alan mainetta. Vanhat tekijät lopettavat, uusia ei tule – ja mikä pahinta, jopa
koulutuspaikat jäävät tyhjiksi. Se tarkoittaa jäljelle jäävien kuorman kasvua
ylisuureksi ja lopulta viimeisetkin poistuvat rivistä uupumisen takia. Harvojen
rivien täyttäminen jatkuvilla ylitöillä on kuin housuun kuseminen pakkasella –
lämmittää hetken, mutta halvaannuttaa lopussa.
Työn merkitys kokonaisuutena tulee pienenemään.
Toivottavasti tulevaisuudessa päästään tilanteeseen, jossa ihmisen asemaa ei
mitata työn kautta, eikä yksilön identiteetti rakentuisi enää niin voimakkaasti
siihen, mitä hän tekee elääkseen. Nykyisin kun tapaamme uuden ihmisen, pyrimme
rakentamaan hänestä kuvaa usein sillä, että tiedustelemme, mitä hän tekee
työkseen. Tulevaisuudessa toivottavasti toisin.
Yksilöllisyyden korostuminen tuottaa harmaita hiuksia myös
työehtosopimusten tekemiseen. Työelämän vaateiden muuttuessa yksilöllisemmiksi,
on entistä vaikeampaa sopia työehtoja massojen kautta. Kyse ei ole ehtojen tasosta,
vaan joustavuudesta ja yksilöllisyydestä. Tähän saakka työehtosopimusten
sokkelina on ollut sopiminen palkoista ja rahallisista korvauksista.
Tulevaisuudessa raha-asioiden merkitys pienenee ja tilalle tulee tarve sopia
työelämän joustoista – missä työtä tehdään, milloin sitä tehdään, millaisia
vapaita on mahdollista pitää tai kuinka työntekijä voi liikkua tehtävästä
toiseen. Kuinkas nämä niputetaan yhteen kovakantiseen kirjaan?
Kokonaisuutena yksilöllisyyden korostuminen tekee hallaa
liittoajatukselle. Yksilöt eivät helposti koe haluavansa olla osa isompaa
joukkoa. Vaikka luulisi, tämä ei helpota työnantajien taakkaa. Taistelu hyvistä
tekijöistä kovenee ja monilla aloilla syntyvät työntekijöiden markkinat.
Tällöin työehtosopimusten ulkopuolinen riisto ei olekaan mahdollista, vaan riistäjäksi
muuttuu työntekijä. Vaikka tällä hetkellä asia näyttää mahdottomalta, niin tämä
tulee tapahtumaan myös hoitoalalla. Jossain vaiheessa hoitovaje kasvaa niin suureksi,
että neuvotteluissa syöttövuoro siirtyy työntekijöille.
Entäs ne parisuhteet?
Yksityiselämässä työn ulkopuoliset suhteet pirstoutuvat. Perinteisen
ydinperhemallin tilalle syntyy uusia parisuhde- ja perhemalleja. Tulevaisuudessa
ei välttämättä sitouduta yhteen kumppaniin. Sitoutumisen taso kevenee ja
toisaalta taas kumppanien määrä voi olla jotain muuta kuin yksi. Suhteet eivät ehkä
perustu yhteiseen osoitteeseen, vaan pelkästään sopimukseen olla yhdessä,
kunnes toisin todetaan. Tässäkin yksilöllisyys korostuu ja samaan aikaan ”sallittu normisto” muuttuu. Ero vanhojen ja uusien normien välillä
kasvaa ja sukupolvien välinen ymmärrys toistensa elintavoista hämärtyy. Yhtä paljon
kuin nuorempien on hankala ymmärtää, miksi pitäisi pakolla sitoutua avioliittoon,
joka ei toimi, voi vanhempien olla vaikea ymmärtää polyamorista tai vapaata avioliittoa.
Ennen ymmärrystä pitäisikin tulla salliminen.
Parisuhteista haetaan eri asioita kuin ennen. Vakauden ja
lisääntymisen sijaan suhteiden tehtävä on tuottaa onnellisuutta kahdelle (tai
useammalle) yksilölle. Ennen yksilöt palvelivat parisuhdetta – nykyisin taas
suhde palvelee kahta yksilöä.
Ennen puhuttiin avioparien yhteenkasvamisesta. Nykyään ideaalitilanteessa tavoitellaan sitä, että kaksi yksilöä kasvaa samaan suuntaan.
Suhteiden toivotaan jättävän tilaa omalle ajalle ja tilalle.
Omat harrastukset, ystävät ja pidemmälle vietynä omat, erilliset asuinpaikat,
vaikka eläisikin parisuhteessa. Suhde toimii niin kauan kuin toisen kanssa on
mukavaa ja niin kauan kuin suhde sallii oman kasvun ja vapauden. Perinteisen parisuhdemallin
kautta tätä on hankalaa ymmärtää. Siksi tarvitaankin uudenlaista näkemystä ja
uusia suhdemuotoja.
Jatkuvuuden kannalta tilanne on monimutkainen. Suhteeseen on
hankala hankkia lapsia, jos suhteen kesto on häilyvä. Lapsi on edelleen parinkymmenen
vuoden kestotilaus, jota ei voi perua. Ja tällaisen sitoutumisen yhteensovittaminen
vaihtuviin parisuhteisiin kuulostaa monimutkaiselta. Ja samalta se näyttää myös
syntyvyystilastoissa. Lapsia syntyy vuosi vuodelta vähemmän.
Uudet parisuhteet
Parisuhteiden yksi olennainen olemassaolon peruste on ollut
seksuaalisuuden toteuttaminen. Seksi kuului pitkään vain pariskuntien yhteiseen,
salattuun elämään ja sitä on toteutettu kahden kesken. Tähän syynä on ollut avioliiton
toimiminen jatkuvuuden alustana ja toisaalta parisuhteen ja kirkon välinen
vahva yhteys. Miehen ja naisen välinen, kahdenkeskinen, parisuhde noudattaa kirkon
perinteistä kaavaa ja se on määrittänyt normia, johon on pyritty. Nyt kun kirkon
side yksilöihin löystyy tai jopa katkeaa, muodostuvat parisuhteet vapaammista
lähtökohdista. Parisuhteissa yksilö hakee maksimihyötyä itselleen ja sitä
kautta ne muodot, jossa tuo hyöty toteutuu.
Rakkaus ja onnellisuus on yhtä lailla sallittua miehen ja
naisen sijaan myös miesten tai naisten välisille suhteille. Rakkaus ei tunne
sukupuolta, eikä onnellisuus katso genitaaleja.
Parisuhteisiin tulee myös uusia muotoja. On ihmisiä, jotka
haluavat sitoutua toisiinsa, mutta eivät halua asua yhdessä. Yhteistä kotia ei
perusteta mihinkään, mutta kahdenkeskiseen parisuhteeseen sitoutuminen on yhtä
vahvaa kuin saman katon alla. Toiset taas eivät halua sitoutua yhteen kumppaniin,
vaan perustaa polyamorisia suhteita, joissa kumppaneita on useampia. Ja jotkut taas
haluavat sitoutumisen tason olevan joillain tasolla kiinteää ja toisaalta vapaata. Avoimissa suhteissa
on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi seksuaalisuutta useampien kumppaneiden
kanssa yhdessä sovituin säännöin.
Uudet parisuhdemuodot tuntuvat omasta näkökulmasta oudoilta,
mutta ymmärrän taustan. Yksilöllisen elämäntavan toteuttaminen vaatii rohkeutta
muokata normeja ja rohkeutta toteuttaa itseään. Individualistisen ajattelutavan
takana on löytää itselle sopivin elämäntapa ja sen toteuttamistapa.
Jos vertaa perinteistä ydinperhe- ja parisuhdemallia
yksilöllisen elämäntavan normeihin, on helppo ymmärtää, miksi perinteinen malli
vaikuttaa ahtaalta. Kun mihinkään ei haluta sitoutua pysyvästi, miksi parisuhde
olisi erilainen?
Perinteisen parisuhdemallin kriisi?
Tutkimusten mukaan uskollisuus on parisuhteissa edelleen korkealle
arvostettu ominaisuus. Jos tuota verrataan uusiin parisuhdemuotoihin,
tulee mieleen, että myös perinteisen parisuhteen sivuseiniä on ollut pakko väljentää uskollisuuden
toteutumiseksi.
Uskon (ja pyhästi toivon), että tämän päivän suhteissa kommunikaatio
toimii aiempia sukupolvia paremmin. Myytti puhumattomasta suomalaisesta miehestä, on
toivottavasti samassa romukopassa asemaansa alistuvan vaimon kanssa. Puhumalla
omista haluista ja toiveista saadaan myös perinteisissä parisuhteissa toteutettua enemmän yksilön haavemaailmaa suhteen kaikilla tasoilla. En usko perinteisen parisuhteen katoavan mihinkään. Edelleen löytyy ihmisiä, jotka
haluavat sitoutua toisiinsa pysyvästi ja edelleen on pariskuntia, jotka
haluavat keskenään tuottaa jälkeläisiä yhteiseen kotiin.
Mutta samalla hyväksyn sen, että suhteiden kirjoon tulee perinteisen
mallin rinnalle myös muita suhdemuotoja. Uskon hyvin vahvasti yksilön
onnellisuuteen ja onnellisuuden tavoitteluun yhtä lailla työ- kuin
parisuhteissa. Elämässä ei juuri muita tärkeitä päämääriä ole kuin löytää itselle onnellisin tie, jota kulkea.
Ja keski-ikäisesti sanottuna – se, mikä ennen tuomittiin
pervoiluna, on tulevaisuuden normaalia monimuotoisuutta. Parempi vain
adaptoitua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Älä arkaile, vaan kommentoi - pysy kuitenkin asialinjalla!