Parin viime viikon aikana on jätetty jäähyväisiä musiikkimaailman jättiläisille. Toissa viikonloppuna Katri Helena pisti puhelinlangat vielä kerran laulamaan ja tänä viikonloppuna stadionilta lähti pois Ultra Bra. Voisi varmaan sanoa, että kahden eri sukupolven end of an era nähtiin isolla lavalla.
Minua Katri Helena ei oikein puhuttele. Joo, totta kai osaan laulaa varmaan pari levyllistä hänen biisejään ulkoa, mutta se ei johdu niiden hyvyydestä vaan toistosta ja pakkosyötöstä. Noita Suomi-iskelmän helmiä on tullut kuunneltua enon Ladan takapenkillä jokusen sata(tuhatta) kertaa. Riittävällä toistolla mikä tahansa jää pitkäkestoiseen muistiin.
Katri Helenan biisit ovat aitoa kotimaista Finnhits-kamaa. Sanoitukset ovat lapsellisia, helppoja ja tarttuvia. Parin kuuntelukerran jälkeen biisi menee karaokessa pienessä nosteessa - ja niin sen pitääkin. Ei tätä musiikkia ole tehty ajateltavaksi vaan pelkästään kuunneltavaksi. Sen ajatus on laulaa mukana ja unohtaa. Ei sen syvällisempää.
Vaikka en kuuntele, niin arvostan Katri Helenan uraa. Päälle kuuttakymmentä vuotta ei Suomessa moni tee tuolla pieteetillä. Kalaojan tyttö lauloi hittejä niin monella peräkkäisellä vuosikymmenellä, ettei yhden käden sormet enää riitä. Tuttuja biisejä löytyy uran kaikilta jaksoilta. Tämä eroaa esim. Frederikistä, joka ei alun huippuvuosien jälkeen ole tehnyt ensimmäistäkään käyttökelpoista rallia. Ja Katri Helena teki tämän kaiken ilman sen suurempia kohuja tai tarvetta seiska-tason julkisuuteen. Kliinisti hoidettu homma.
Ylisukupolvinen kokemus
Kuuntelin stadionkeikan kommentteja ja luin siitä kirjoitettuja artikkeleita, joten tietoni perustuvat puhtaasti niin sanottuun kerran jalostettuun tietoon. Katri Helenan keikalla oli nähty paljon ylisukupolvista liikettä. Lapset olivat katsomassa isoa keikkaan vanhempien tai isovanhempien kanssa. Letkistä jorattiin yhtä lailla omilla lonkilla kuin keinotekoisilla implanteilla. Harva musiikki yltää Suomi-iskelmän tavoin noin laajalle ikäskaalalle.
Katri Helenassa ja hänen sukupolvensa musiikissa tulee ehkä ikävä kestotähtiä, joiden ura kestää pidempään kuin Spotifyn viikon lista. On hyvin vaikea uskoa, että tämän päivän Suomi Top-10 -biiseistä ensimmäistäkään yhteislauletaan 2080-luvulla.
Tosin tuo kertoo enemmän musiikin kuluttajista kuin tekijöistä. Jokainen tekijä tekee omista lähtökohdistaan ei vain työtä, vaan taidetta. Taiteessa olennaista on tehdä vaikutus katsojaan, kuulijaan tai muuhun kokijaan. Tekijä on tuskin 70-luvullakaan miettinyt asiaa niin, että raapaisen hitin, jota yhteislauletaan stadikalla viidenkymmenen vuoden päästä. Kuluttaja sen sijaan hakee hetken huumaa, jonka voi helposti korvata vielä suuremmalla elämyksellä. Kuluttajan käyttäytyminen tekee kestävän musiikin luomisesta vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Musiikin kulutus on muuttunut myös siinä, että enää ei autossa kuunnella pakolla sitä musiikkia, mitä vanhemmat radiosta puristavat ulos (tai c-kasetilta). Nyt jokainen autossa olija luo oman musiikkimaailmansa luureilla, napeilla tai muilla henkilökohtaisilla laitteilla. Yhteistä tilaa ei ole autossakaan.
Tämän vuoksi Katri Helenan myötä hyvästelemme myös vuosikymmeniä kestäviä hittejä luoneen Finnhits-kulttuurin sekä kotimaisen iskelmän sellaisena kuin se on loistonsa päivinä luotu. Ei ole musiikkia, joka siirtyy meidän sukupolvelta seuraavalle ja siitä taas jonkinlaisen pakkosyötön kautta seuraavalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Älä arkaile, vaan kommentoi - pysy kuitenkin asialinjalla!